perjantai 29. joulukuuta 2017

Alealeale


Kausi-alen merkitys

Alennusmyynti-kampanjat ovat perinteisesti olleet kesä- ja talvikauden päätepisteitä, joiden tarkoituksena on myydä päättymässä olevan kauden tuotteita edullisesti pois, jotta uudelle tavaralle saadaan tilaa. Pikku hiljaa alen aloitus on aikaistunut siten, että kesä-ale alkaa jo ennen juhannusta ja talvi-ale jouluviikolla. Lisäksi on tullut kaikenlaisia välikausi-aleja (season sales) ja tuntuu, että oikeastaan jatkuvasti on jossain myymälässä meneillään jokin ale-sesonki. Jatkuvat alet kertovat paitsi vähittäiskaupan kovasta kilpailusta myös ihmisten ostokäyttäytymisen muutoksesta. Oikeastaan jatkuvasta ale-myynnistä on tullut kierre, joka ruokkii itseään. Kukapa ostaisi tuotteita normaalihinnalla, kun tietää, että jostain ne samat tavarat saa verkkokaupasta jo nyt ale-hintaan, ja viimeistään parin viikon päästä myös siitä liikkeestä, jossa yleensä asioi. Edullisimman hinnan metsästys on tavallaan ymmärrettävää, mutta joskus kannattaisi pysähtyä miettimään, mitä hinnoittelun takana oikein piilee. 

Hinta ja ale-hinta -mielikuva ratkaisee

Moni varmaan ajattelee, että jos tuotteen voi myydä puoleen hintaan, sillä täytyy alun perin olla tosi  iso kate. Joskus voi näinkin olla, mutta uskoisin, että ainakaan vaatekaupassa tämä ei päde, vaan tuotteita todella myydään tappiolla, jotta saataisiin varastoa kiertämään. Kauppiaan painajainen nimittäin on, että tavaraa jää suuria määriä varastoon seisomaan. Ne kun pitää ensin ostaa sisään ja siis myös maksaa, ennen kuin niitä voi myydä. Varastossa seisoo kymmeniä tuhansia euroja rahaa, jolle olisi käyttöä laskujen maksamisessa. Varaston kierto on kauppiaan kannalta tärkeää, vaikka sinänsä hyvälaatuinen ja ajaton tuote kelpaa myyntiin useamman sesongin ajan. Toisin on pintamuodin maailmassa, jossa tavaraa saatetaan heittää roskiin, kun sitä ei enää seuraavalla kaudella saisi kuitenkaan myytyä. 

Jatkuvasta ale-myynnistä jotkut liikkeet ovat jopa saaneet huomautuksia kilpailuvirastolta, sillä oikeasti alennusmyyntien pitäisi edelleen olla kausiluonteisia. Jos hinta on jatkuvasti "alennettu", sillä annetaan väärä mielikuva tuotteen oikeasta hinnasta ja kilpailu vääristyy. Alennetun hinnan lisäksi olisi korrektia ilmoittaa myös se hinta, josta alennus on laskettu. Meillähän on tapana ilmaista ale-hinta prosentteina ohje-hinnasta. Täytyy kysyä, onko tämä asiakkaan kannalta paras mahdollinen tapa ilmaista asia? Moni ei nimittäin taida %-laskua kovin sujuvasti, joten alennetun hinnan ilmoittaminen prosenttien sijaan saattaisi toimia paremmin houkuttimena.

Jotkut liikkeet ovat vaihtaneet jatkuvat ale-kampanjat "pysyvään" hinnanalennukseen. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, mistä hinnoista tuo alennus on laskettu ja vertailla kauppoja keskenään. Kukaan tuskin kuitenkaan myy huvikseen tavaraa huonolla katteella jatkuvasti. Varsinkin laatutuotteiden kohdalle "liian" edullinen hinta nakertaa mielikuvaa laadusta -hyvin brändätystä tuotteesta ollaan usein valmiimpia maksamaan enemmän, vaikka lähes vastaavaa saisi edullisemminkin. Mielikuva siis ratkaisee tässäkin.

Asiakas ale-viidakossa

Ale-ostoksilla seikkailevalle asiakkaalle antaisin neuvoksi, että pistää jäitä hattuun eikä osta edes halvalla sellaista, mitä ei oikeasti tarvitse. Kaapissa roikkuva vääränvärinen tai -mallinen vaate, joka ei sovi yhteen muun kaapin sisällön kanssa tuppaa nimittäin harmittamaan aina, kun kaapin oven avaa. Lähtiessään ale-ostoksille kannattaa vaikka kurkistaa kaapin sisältöä ja tehdä ainakin mielessään muistilistaa täydennys-tarpeista. Ostoksiinsa tyytyväinen asiakas on nimittäin kaupallekin tärkeä. Jos asiakkaalla on päällimmäisenä mielessä harmitus pieleen menneestä ale-ostoksesta, saattaa kyseinen liike tulla kierrettyä kaukaa silloinkin, kun todellinen tarve jollekin uudelle olisi. 

Ale-aikaan ei myöskään kannata odottaa, että jäljellä olisi kaikkia kokoja ja väri-vaihtoehtoja. Ale-tuotteita ei myöskään yleensä enää tilata lisää eikä niitä ole aina saatavillakaan, sillä tuotteita tehdään nykyään pääasiassa ennakkotilausten perusteella. Aleen kannattaa tulla heti, kun se alkaa, jos haluaa jonkin tietyn tuotteen, vaikka todennäköisesti hinta jossain vaiheessa vielä putoaisikin. Silloin ei ehkä kuitenkaan ole enää ainakaan suosituimpia kokoja (naisilla 38-42) jäljellä. Kaikki tuotteet eivät myöskään "joudu" aleen. Kauppias miettii kysynnän, sään ja monen muun seikan perusteella tarkkaan, mikä hinta milläkin tuotteella on. Normaali-hinnasta tinkimistä pidän aika epäkorrektina, onhan kauppias kuitenkin jo maksanut tuotteesta tietyn hinnan ja määritellyt sen, millä hinnalla tuote myydään, jotta siitä saisi oikean katteen. Kauppiaankin pitää syödä ja usein ruokkia perhekin, eihän tarkoitus ole vain riistää asiakkaalta rahoja. Asiallisessa kaupassa asiakas saa rahalle myös kunnon vastineen. Oikein toteutettu alennusmyynti hyödyttää sekä asiakasta että kauppiasta, joten lähdetään iloisin mielin ale-ostoksille!

Niin, ja onhan meillä Mekottaressakin talvi-ale sekä verkkokaupassa www.mekotar.com että myymälässä. Kannattaa katsastaa valikoima, jos vaikka jotain tarttuisi mukaan hyödyksesi ja iloksesi uuden vuoden kynnyksellä. Onnellista vuotta kaikille lukijoille!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti